miercuri, 5 martie 2014

Liga de iarna IDM- etapa a 14-a

singurul meci echilibrat azi a fost cel in care Hydrogenul a sufocat Dor de dulce cu 20 de popice.
"Moi" n-a facut destul azi, desi a dat 235 media...

In rest victorii relativ lejere pentru Hot Balls, Angry Birds si Sniper.

Bulanski s-au retras din competitie, dezamagiti de presiunea handicapurilor asupra propriilor scoruri, care nu treceau decat rareori de 190 media.









Progresul sportului prin tehnologie (3)- utilizarea bazei de date BTM

cel mai util este sa o importati in format Excel, astfel incat sa puteti cauta/sorta in voie.
dintre sheeturile documentului e bine sa folositi "All Balls", unde apar toate bilele testate.
un fragment din baza de date arata cam asa:


Semnificatia datelor/coloane:

Manufacturer- producator
Ball- denumirea bilei

Coverstock - suprafata bilei
Type- tip- descrierea suprafetei, cf. producatorului
S/P - suprafata (solid- mata, pearl-lucioasa, hibrida)
Load -  incarcatura (cu particule, n.r.)

Core- miez
S - simetric
A- asimetric

Oil/ Medium/Dry/Sport- tipul ungerii- cu ulei mult/ulei mediu/uscata/sport  - a nu se confunda cu lungimea ungerii!!!
S- Stroker- jucator care da tare si drept, dominat de viteza
T- Tweener- jucator cu viteza si rotatie moderate- echilibrat
C- Crancker- jucator cu viteza mare si rotatie considerabila- dominat de rotatie, deobicei

Notele sunt astfel:
1-3= slab (sub medie)
4-6 = mediu
7-9,5 = excelent (peste medie)


BTM review - data la care revista BTM a facut testarea

MFG- datele producatorilor despre bila

RG- Radius of Gyration- valoare matematica care descrie modul in care se roteste bila, intre 2.45 si 2.80.
cu cat e mai mic, bila tinde sa se centreze (intoarca) mai repede.
Incepand din 2012 RG>2.48, prin regulamentul USBC.

Diff/Flare- diferentialul intre RG a celor 2 axe preferate de rotatie ale bilei/ marime flare(flacara)- este o marime care descrie capacitatea bilei de a se rasturna spre axa preferata de rotatie, cu cat e mai mare, cu atat bila lucreaza mai mult, determinand o marime mai mare a zonei acoperite de dungile de ulei de pe bila= flare/flacara.
valorile sunt intre 0.006 si 0.060
Diff mare= bile agresive, 
0.006= spare, 0.060- cele mai agresive existente

BTM ratings- evaluarile prin testare ale bilelor de catre BTM

RG- intre 0-10, aceeasi semnificatie ca mai sus pentru RG, plaja de valori e diferita, sunt note, cu cat nota e mai mica bila intoarce mai devreme, cu cat e mai mare, mai tarziu
Diff/Flare- intre 0 si 10, la fel ca mai sus pentru Diff/flare, dar cu note. 10 - cu cat e mai mare , cu atat intoarce mai mult

Torque = moment de rasturnare, intre 0 si 10. 
Cu cat e mai mare cu atat bila se intoarce mai agresiv, e mai "flippy"

Lenght= lungime,intre 1 si 25. cu cat e mai marecu atat bile merge mai "lung", pana incepe sa reactioneze (sa inceapa sa faca hook)

Back end = reactia in zona din spate a pistei, cea dinspre popice- intre 1 si 20, cu cat e mai mare cu atat intoarce mai puternic

Hook = curba sau carlig, are valori intre 0 si 100, cu cat e mai mare, cu atat intoarce mai multe boarduri

Back end-ul descrie cat de puternic intoarce, iar hookul cate boarduri intorc. unele bile pot intoarce soft = back end slab), dar sa aiba hook mare (lucreaza multe boarduri), sau invers...

Box finish- descrierea suprafetei, asa cum vine ea din fabrica
poate arata asa 800/1200/2000 Polished with Powerhouse factory finish- asta arata ca bila a fost prelucrata cu paduri Abralon (un soi de smirghel din material plastic) avand granulatia de 800/1200/2000 (adica din ce in ce mai fin) si aplicat ulterior un polish cu marca specifica.

trebuie retinut ca producatorul prezinta bila ca fiind 2000 polished, dar granulatia reala e mult mai joasa, probabil in jur de 900-1000, e decisa mai ales de prelucrarea cu granulatie joasa, unde sunt tinute mai mult timp.
Ultimele granulatii sunt mai ales pentru finisarea suprafetei, indepartarea prafului brut ramas dupa prelucrarea initiala.

Granulatia "reala" obisnuita pentru bile mate este de 400-800 si pentru lucioase in jur de 500-1000 + polish, asta in cazul in care doriti sa le prelucrati manual, inainte de concurs.
Dupa acestea, "mangaiati" un pic cu granulatii superioare, fara sa insistati prea tare cu forta apasarii si durata prelucrarii, ca altfel duceti suprafata prea tare spre granulatii fine- bile prea lungi.
daca vreti sa va transformati orice bila in spare, faceti-o 4000 + polish!
Invers, coborarea sub 400 poate face bilele prea mate/inutilizabile.

De exemplu, Storm Gravity Nano, e prezentat ca fiind 4000 Abralon. 
A fost masurata de Mo Pinel cu durometrul si are intre 600 si 800!!!


Cum folosim baza de date

Un exemplu:

Sunt stroker si vreau o bila pentru ulei.
Sortez baza de date dupa coloana G, descrescator (stroker/oil)
o sa-mi dea urmatorul rezultat (ma uit doar la bile cu nota 9 sau mai mare):


Aici pot sa aplic criterii suplimentare.
Unul ar fi ca bila sa se comporte bine pe ungeri sport.
Mai aplic o sortare (doar pentru rezultatul anterior), dupa coloana P (Note stroker pe ungere sport), alegand doar valorile peste 7
Imi rezulta:

Ma uit prin rezultate, sa vad ce bile are pro-shopul pe stoc, cautand bile mai noi, an de productie peste 2012.
Prima optiune de sus in jos e Brunswick Nexxus (P+R), care observ ca are note foarte bune si pe ulei mediu, iar pe uscat are 6.0, ceea ce e o raritate!

IDM-ul are pe stoc versiunea ei mai veche- Nexus (f+P) si costa 700 de lei!
daca nu are greutatea pe care mi-o doresc, caut mai departe....
dau de DV8 Endless Nightmare, dar care nu e grozava  pe uscat- are doar 3.0.

Urmatoarea ar fi Brunswick Paranormal Aura, cu nota acceptabila pe uscat- 5.0

Daca imi doresc o anumita marca, ca de exemplu Storm, primul  ar fi Prodigy, care e buna pe ulei/mediu si o are si IDM-ul pe stoc, la 550 lei, dar pe uscat trebuie s-o las in geanta.

O sa observati si un fenomen interesant, bilele cu note bune pe la toate capitolele nu o sa mai gasiti in productia recenta, producatorii s-au specializat foarte mult, obligand jucatorii sa-si cumpere bile specializate pentru fiecare ungere, nu mai merge cu o singura bila...

Dar Bogdan Obada nu stie asta si joaca cu Brunswick Nexus (f+P) pe toate ungerile.
asta fiindca e o bila All-round, care chiar e buna pe toate ungerile...











marți, 4 martie 2014

Progresul sportului prin tehnologie (2)- testarea stiintifica

de cate ori nu ne-am dorit sau ne-am cumparat bile de bowling, ca dupa aceea sa fim dezamagiti?
unul dintre motive este acela ca prezentarea lor este impanata cu cifre greu de inteles de catre jucatori
al doilea motiv ar fi ca numerele nu reflecta realitatea, fiind diferente semnificative  intre ce spune producatorul si caracteristicile produsului real.
aceste diferente nu apar doar la bilele de bowling, este o trasatura pentru orice produs iesit dintr-o fabrica, exista o "marja" de valori pentru orice.

de exemplu, in urma cu cativa ani, imi spunea un inginer dela un banc de probe pentru motoare, ca masinile ale caror motoare ieseau din fabrica cu 72 CP, aveau valorile masurate intre 68 si 93!

la fel si la bile, cifrele date de fabrica sunt deobicei o mediana a valorilor intregii serii de productie.

aceasta problema nu poate fi rezolvata, nu poti stii niciodata daca bila ta e mai "tare" sau mai "moale", mai "lunga" sau mai "scurta" decat o prezinta producatorul.
dar stiinta ne poate ajuta sa testam bilele reale, pe care le primim acasa.
si au fost unii destul de harnici sa le testeze pe toate cele existente pe piata.
Rezultatele sunt AICI.

Testele s-au facut in singurul mod care conteaza, folosind jucatori umani- stroker, tweener si cranker,  adica dominati de viteza, echilibrati sau dominati de rotatie
S-au cules informatiile date de jocul acestora, pe diverse tipuri de ungeri .
S-au facut masuratori si s-au dat calificative.
In paralel avem si datele producatorilor, dar si note corespunzatoare jucatorului/conditiilor de joc
to be continued...

luni, 3 martie 2014

Meciuri de infarct la Liga IDM de luni!

Desi este mai mica decat sora ei de miercuri, Liga de luni produce niste meciuri incredibile, terminate pe muchie de cutit!
Astazi, Bowling Kings, favoritii hartiei la inceputul Ligii, au reusit sa castige in extremis primul lor meci, in fata celor de la Hot Balls.
Asta fiindca handicapurile Ralucai si a lui Bogdan au crescut inaintea etapei de azi cu 5, respectiv 2 popice/joc, sau 21 de popice pe meci.
Adica exact diferenta cu care au castigat azi!!!!
Altfel ar fi fost egal!

Red Zone a beneficiat de serviciile lui "Moi", care a fost in oaresice forma si a pus umarul la victoria in fata CMM-ului, legenda ligilor de amatori din ultimii ani.
Acestia au jucat absolut fabulos in ultimul joc, lasand un singur frame deschis, in 10.
DIFERENTA FINALA A FOST DE 9 POPICE, 227 media la 226!!!!

ca lucrurile sa fie si mai complicate, inainte de meci l-am antrenat pe Mitica Jeleascov, iar acesta, intr-un mod complet lipsit de respect, a jucat fantastic, dand 187 media fara handicap, adica cu 30 de popice peste media lui obisnuita...

in al treilea meci, Prioritar Trust a castigat relativ lejer in fata lui Pui de urs, desi acestia si-au realizat cea mai buna medei de pana acum


Flash a jucat in avans, fiindca, datorita unei erori de comunicare, ei au inteles ca joaca astazi, asa ca le-am oferit posibilitatea sa-si arate maiestria...
Clasament echipe
Clasament individual
Handicapuri dupa et.3 


duminică, 2 martie 2014

Clasamentele turneului 4 si cel general individual la zi

Cateva surprize placute la turneul acesta: Laura Piros pe 4 (bravo!), Toth Geza si  Karaman Ibolya, care arata selectionabila pentru lotul feminin.
Laura e practic si campioana nationala de juniori 2014, fiind fara concurenta anul acesta, Arbanas neconcurand, din  motive de bac, iar ceilalti fiind inca in formare.



Dupa clasamentul general la zi, se pare ca vor fi nevoie de minim 60 de puncte pentru finala de 16.
Daca aceasta ipoteza e adevarata, se pare ca inclusiv Calagiu e calificat, iar lupta se va da pe urmatoarele 9 locuri, pe care se concureaza cam 25-30 de sportivi.




De remarcat performanta absolut remarcabila a Luminitei Farkas, cu 2 turnee castigate din 2 participari.
Am urmarit-o cu atentie la IDM, si nu a fost la nivel maxim: avion, oboseala, antrenament 0 pe ungere, doar 2 bile etc. 

Jos cu palaria!