In marketing, ofertele gratuite sunt folosite mai ales la deschiderea unor noi locatii sau afaceri, pentru atragerea clientilor si crearea unei notorietati.
E cunoscut ca nu genereaza o baza de clienti mainstream, fiindca cei care vin la mocangeala vor deveni clienti cu bonuri mici, sau care apar doar la oferte/discounturi.
E o idee buna pentru afacerile la care pretul mic e definitoriu.
N-o sa vedeti niciodata marcile premium ca-si dau produsele moca: azi avem Mercedesuri gratuite!
In plus, bugetul pentru oferte gratuite e doar o fractie din bugetul de marketing al firmelor, nu isi risipesc tot bugetul pe un eveniment: saptamana asta e gratuit si gata cu marketingul pe anul asta!
De aceea, programul "Bowling Gratuit" reprezinta o eroare majora de concept si de marketing, fiindca atrage un public nepotrivit cu scopul urmarit.
Targetarea e gresita, fiindca scopul ultim al acestui program ar trebui sa fie recrutarea de copii pentru performanta, adica productia de "Mercedesuri".
In bowling asta presupune multi ani, personal dedicat, bugete mari si extrem de multa munca.
Nu poti produce campioni fara munca si fara bani!
Sa chemi copiii de pe strada sa joace gratuit e ce mai proasta idee posibila: vin, se distreaza gratuit si pleaca.
Cand nu mai e moca, pleaca (aproape) toti.
Eficienta: zero!
Conceptul gresit genereaza si criza financiara rapida, cand e gratis, banii se termina repede!
Conceptul ar trebui sa fie: "Vrei sa fii campion?"
Acesta ar trebui ilustrat cu un jucator local, preferabil copil, tanar, sau un mare campion
Exemple posibile:
Dora Soos, Tamas Verzar, Laura Piros (campioni de juniori)
Alex Arbanas, David Orlanda- tineri din lotul national
Catalin Gheorghe, Romeo Gagenoiu, Marius Piticariu, Vali Fatu- campioni nationali
Afise, filme digitale de prezentare, intalniri si antrenamente cu ei.
Evenimentele astea trebuie percepute ca si ceva extraordinar, nu gratis!
Toate sporturile din lume folosesc carligul asta: vrei sa fii Nadia? Simona Halep? Vrei sa fii Ronaldo? Vrei sa fii Lewis Hamilton? Hermann Maier?
Cei care raspund acestui tip de mesaj au trecut prima selectie: sunt copii care vor sa fie competitivi. Sau parintii care vor sa aiba copii sportivi.
Ai si alte carlige: vrei sa cutreieri toata lumea cu lotul: Las Vegas, Hong Kong, Finlanda, Malezia, Mexic, Africa de Sud?
Afis cu Alexandru Arbanas, jucand cu 2 maini (oau, exista asa ceva?):
Vrei sa fii campion? Vrei sa ajungi in Hong Kong? Fii ca el!
Nu un logo graphic impersonal, ci jucatori reali, cu stil si cu rezultate
Afis cu Halep, nu caricatura color! Cuvinte putine si impact vizual mare!
Varsta
Parerea mea e ca federatia nu-si poate permite costurile si riscurile asociate juniorilor sub 10 ani, ar trebui sa ne orientam doar spre juniori 2 si 1, care pot fi pregatiti mai usor si mai repede, si pot produce rezultate intr-un timp mai scurt.
Juniorii 3 sunt deobicei gestionati de parinti si/sau cluburi pana cand ajung la varsta la care pot fi evaluati dpdv al potentialului de jucatori competitivi. Sunt si exceptii, desigur.
Finantarea
Sub nicio forma finantarea nu trebuie sa se bazeze exclusiv pe stat. Ca n-o sa ai bani suficienti niciodata, un an il faci, doi nu samd. Banii de la stat oricum nu sunt suficienti, nici cand vin.
Finantarea poate veni din mai multe surse si sub mai multe forme: in primul rand contributii directe ale jucatorilor si cluburilor: poate fi infiintata o contributie voluntara, sa zicem de 100 de lei de jucator si 1000 de lei de club/an.
Cine vrea o plateste, cine nu, nu. Voluntara!
Va garantez ca o sa fiti surprinsi de sumele stranse!
2% din impozitul pe profit/venit ale celor din bowling.
Nu stiu de o astfel de solicitare a FRB in acesta directie.
Donatii financiare directe: sunt multi oameni potenti financiar in bowling, multimilionari.
Sponsorizari anuale catre FRB? Nada!
Sponsorizari indirecte, bartere: va dau scris ca sunt patroni de sali care vor acorda discounturi si gratuitati pentru copii.
Echipamente: avem Brunswick via BBBS (Bill Hartofillis), aici stam bine.
Sponsori din afara bowlingului: au mai fost, adusi de cei din bowling, dar uneori au fost atat de dezamagiti, incat au fugit mancand pamantul.
Exemplul cel mai elocvent e P3 Logistic Parks, adus de angajatul lor, Roxana Buga, pentru mondialele din 2017, Las Vegas. Ambii au fost tratati oribil de catre Nitu, asa ca sa n-au vrut sa mai auda de nicio sponsorizare.
N-a prezentat un raport de activitate post-campionat cu lunile, pe Roxana a vrut s-o puna sa mai aduca bani de-acasa dupa ce sponsorizarea acoperise cea mai mare parte a deplasarii intregului lot samd. Oribil!
Sponsorii asteapta ca actiunile lor sa produca efectul dorit si o imagine pozitiva pentru ei.
Asta se bazeaza in primul rand pe incredere si pe o relatie buna interumana.
Din punctul asta de vedere stam prost, nu avem o persoana delegata special pentru asta, capabila sa atraga si sa gestioneze serios bugete, care sa se concretizeze in programe de succes (ar fi cineva si in BF, dupa parerea mea, dar nu dau consultanta gratis)
Ne trebuie acest tip de om providential, care sa se ocupe de finantarea privata a federatiei, un om de PR, bun manager si de incredere.
Daca ar fi omul potrivit, va garantez ca se pot strange usor 20.000 de euro/an pentru copii, fiindca toti vor sa-i sponsorizeze.
Ce sa platim?
In primul rand trebuie sa platim jucatorii si nu zonele/salile.
Interesul nostru trebuie sa fie jucatorii cu potential, care sa fie finantati de federatie, dupa ce, in prealabil au fost selectati de catre antrenori.
Adica nu platim 200 de jucatori ca sa joace 0 data, de doua ori, ci doar 20-30 de jucatori care vor fi sustinuti permanent, pe baza semestriala sau anuala.
O putem denumi bursa de performanta, daca doriti, care sa includa ore de pista, antrenor, echipamente samd.
Gestionarii bugetelor pot fi cluburile de care apartin.
Adica avem nevoie de cativa zeci de jucatori promitatori, care sa devina Mercedesuri.
Nu risipim banii, ci ii dirijam.
Evaluarea lor poate fi facuta bianual.
Pot primi tricouri distincte, care sa-i evidentieze si sa-i faca de individat. (Elite junior?)
Putem finanta doar jucatorii fara posibilitati, fiindca unii poate nu au nevoie de sprijin financiar.
Se poate decide asta in colaborare cu parintii si cluburile si decizia poate ramane secreta pentru public.
Isi primesc "aripile" de junior de elita, dar nu neaparat si banii.
Sa le dam doar celor care au nevoie cu adevarat!
Dimensiunea programului trebuie stabilita de la inceput: anul asta sustinem 20 de juniori, de exemplu.
Astia vor fi, in primul semestru, urmatorii: lista.
Viziunea asta e complet diferita de ce se intampla acum: hai sa-mi antrenez copiii mei, pe ai celor din BF, pe ai prietenilor, vecinei samd.
Nu trebuie sa risipim banii, trebuie sa-i canalizam, fiindca toata lumea asteapta rezultate: copiii, parintii, cluburile, sponsorii.
Nu trebuie sa aruncam cu banii aiurea!
Cine antreneaza: e de un milion de ori mai preferabil ca antrenorii sa aiba diplome, decat sa nu aiba! E nevoie de calificare, mai ales cand te ocupi de copii.
Antrenamentul copiiilor e foarte diferit de al adultilor si e diferit pe categorii de varsta!
Nu e suficient sa fii un jucator bun, ca sa devii un antrenor bun, trebuie studiu si experienta.
Pentru cei mici trebui sa fii si model si mentor, fiindca vei avea un rol major si in formarea personalitatii lor, de aceea e bine sa fii cat mai bine pregatit.
Din punct de vedere legal, ei trebuie sa fie minim instructori sportivi.
Fereasca Dumnezeu de vreun accident in programul federatiei, ca am pus-o, daca nu suntem cu actele-n regula!
V-am prezentat viziunea mea.
Incercati-o sau veniti cu una mai buna !
Gratuit nu e bine, cat costa, atata face!
PS: s-au intamplat niste chestii ulterioare:
- pe pagina de Fb a FRB au adaugat poza lui Cezar Feliu la anuntul pinned din 26 noiembrie
- au publicat pe siteul federatiei anuntul cu bowling gratuit, insotit de afisul din 2018, ala cu jdemii de cuvinte pe el.
Asta e, viziune nema!