marți, 17 octombrie 2017

10 ani de bowling

Zilele astea se implinesc 10 ani de cand "m-am apucat" de bowling.
Jucam cu Ioan Ionescu in IDM, cand ne-a abordat Marius Piticariu, sa ne arate cum se invarte bila.
De acolo a inceput totul!

Dorita de reusita si frustrarea au fost cele m-au insotit in toti acesti ani, un duo electric, care m-a dus pe culmile fericirii si ale disperarii, uneori simultan.

Intai m-a enervat Ioan (asta nu prea s-a schimbat), ca Piticariu il prefera pe el si parea ca avea talent mare la invartit bila (eu dand cat de drept se putea si cat de tare)
I-am promis c-o sa-l inving oricum, iar timp de sase luni s-a si intamplat asta.
Simultan, incercam sa-l conving sa nu se lase de bowling!
Dupa aia n-a mai a fost asa, talentul si munca lui l-au adus in fata.
Dadea 220 media dupa vreo 6 luni de bowling, iar eu greu treceam de 200.

Primul meu concurs a fost Turneul Prieteniei, in 2007 , la IDM (sponsorizat si de Elcomex).
Targetul meu era sa bat toate fetele (!).
Am esuat rusinos, ca pe atunci nu stiam eu cine sunt Odette Piticariu, Maria Ursu samd.
M-am chinuit o saptamana intreaga in calificari si nu am trecut de 164 media.
Cred ca am iesit cam pe 6. La fete!

Apoi am avut ambitia sa castig categoria B la IDM Skol 2008 (ceea ce e acum IDM Masters, dar fara finala, doar campionat), in generatia cu Ioan, Romeo, Balan, Tariceanu, Calagiu, Piciu, Gindac  Alexandru si Raluca samd.
Teama era sa nu ies pe 2 la "incepatori", cum se intamplase la raliu.
Dar am castigat.
Nu stiu cum, altii erau mult mai buni.

Dupa un an de bowling, in 2008, faceam finala la Sofia International, la Desperado.
N-am mai facut-o, de atunci...

2008 inca ramane sezonul de maxima infuzie de jucatori noi si buni, iar IDM Skol ramane standardul turneului de succes in Romania, modelul primar.
Maestru de ceremonii: Florian Popescu, sprijinit de IDM, care  a fost si ramane Templul bowlingului romanesc.

Dupa aia m-a enervat Chinezu, care se tot baga in seama prin sala, explicand cui voia si cui nu voia (eu nu voiam) cum trebuie sa joci.
Musai cu 4 pasi si intr-o anumita secventa.
Nici de altii nu eram prea incantat, Piticu te invata sa invarti bila, dar nu invata pe nimeni sa joci ca el (nici acum n-o face).
El preda cam ce invatase si el cu zece ani mai in urma, un stil foarte clasic.
E vizibil pe toate fetele pe care le-a antrenat, si sunt muuulte: timing late 1 pas, bratul in lateral, corpul drept si manusa.

Asa, ca am incercat sa invat singur. De aia am devenit antrenor, ca sa invat pentru mine, in primul rand.

Prima diploma am luat-o online, de la USBC- First level coach, in 2009.
Si uite asa am devenit primul antrenor de bowling cu diploma.
In Romania exista in mod oficial doar diploma de antrenor de popice-bowling, toti absolventii fiind, de fapt , antrenori de popice, neexistand la scoala un profesor de bowling.
Singurul antrenor de bowling produs de "Scoala de Antrenori"(CNFPA) este Maria Ursu, careia eu urma sa-i fiu profesor...

Revin.

Costica Ardeleanu nu a putut merge cu lotul de fete la Mondialele din 2009, Las Vegas si m-a propus pe mine, in locul lui.
Asa am ajuns, printr-o conjunctura, prima data alaturi de lotul Romaniei.
Romania WWC 2009, Las Vegas

M-am trezit brusc ca faceam pe antrenorul, incepand de la alegerea bilelor si suprafetelor (fetele si-au cumparat bile noi de acolo), layouturi, lane play samd.
La trio Dana Nitu da vreo 138 media cu bila ei noua, agresiva.
I-o matuiesc cu 1000, de nu se mai vedea culoarea iar ea mai-mai sa planga, ca i-am stricat bila. Dar face 200 media. I-am promis ca o refac cum era de noua, dar n-am mai facut-o...
Maria Ursu a dat excelent pe alocuri, dar rezultatele erau slabe, pe ansamblu.
Ambitia era mare, dar rezultatele nu.
Frustrare!

Experienta a continuat la Europenele din Danemarca, de baieti, 2009.
Acolo am mers cu masinile (2 ale mele), am dormit 4 in camera de 2 timp de vreo 11 nopti albe samd.
Romania EMC 2009, Aalborg
erau vremuri romantice, pe atunci:
- erau sa ma bata, cand am chemat arbitrul ca Viki Pravat daduse un popic din sant
-i-am sugerat lui Piticu sa-si cumpere uretan si sa joace scurta pe langa sant, a dat vreo doua bile cu ea si a pus-o la loc in geanta, ca el nu poate sa joace pe acolo
-Romeo era la prima participare internationala si la trio da 139 medie intr-o zi, parand a fi complet blocat mental samd.
Am schimbat strategia si am inceput sa-i premiez, din banii mei, pentru fiecare joc de 200 si fiecare medie de 200-10, 20 de Euro.
Baietii s-au angrenat in joaca, au pariat si cu bulgarii si uite asa terminam pe locul 17 la echipe, cea ce reprezenta cel mai bun rezultat ever. la fel si pe la duo si trio.
Rezultatul a rezistat pana in 2015.

La sfarsit am oferit o masa festiva lotului, in cinstea rezultatului, la care au venit doar constantenii.
Iar scandal si frustrare.

Tehnica micilor premii am aplicat-o mai mereu, cu succes considerabil.
Memorabil a fost la Europenele de fete 2016, cand Luminita a jucat ca o diavolita, carand toata echipa dupa ea.
pentru juniori am apelat si la provocari si pariuri, de am ajuns sa ma vopsesc mov si sa-mi pun cercel in ureche.
ar fi trebuit sa dau si o tura de sala in 4 labe, in Honk Kong, da' le-am dat teapa.

Am continuat sa studiez, sa-mi iau licente de antrenor, pana in 2012.
Maximum posibil in Europa- level 3 (Rusia si Finlanda) si  USBC- Silver, in USA , dupa Bronze, in UK.
Apoi licenta de driller -diploma IBPSIA (Olanda)
Ultima diploma a fost cea de inspector tehnic ETBF, in 2016 (Cipru), inchizand oarecum cercul.
Am inceput sa capat mai multa experienta, antrenand din ce in ce mai mult si participand la multe turnee internationale.
Juha Maja- ETBF Level 1 Moscova
Am creat Just Bowling, blogul bowlingului romanesc, unde comunitatea afla informatii si-si da cu parerea, in bune si rele.
Desi are concurenta acerba de la facebook s.a., ramane casa noastra, a bowlerilor si principala sursa de informatii, dupa 8 ani.

Lot tineret WYC 2014

Cea mai mare satisfactie am avut-o cu copiii si juniorii: Laura, David Orlanda, Pavel Mihai, Arbanas Alexandru, Cosmin Buga, Razvan Nitu, Cezar Feliu, Dora Soos, Suciu Roland, Varga Ivett, Edi Tanase samd.
Imi cer scuze daca am uitat pe cineva
Cele mai mari satisfactii si cele mai mari frustrari.

Lot juniori EYC 2013

Laura iese pe 17 la mondiale, la individual, in 2014, dar rateaza Mastersul din cauze fiziologice, la fel ca la europene.
Mihai Pavel termina pe 11 la Europene, la individual(cel mai bun rezultat ever, neegalat), Arbanas da mai bine decat el, e pe 7, dar cade psihic si da 127 in jocul urmator, dupa ce vede clasamentul pe un monitor.

Laura face Mastersul la Europene, la ultima ei incercare, dar fiindca da foarte prost in ultimul dintre cele 24 de jocuri, joaca in primul pas cu vicecampioana de la individual, o frantuzoaica.
O invinge fara drept de apel, iar in turul 2 da de suedeza Filippa Persson, care avea deja 4 medalii de aur. Castiga suedeza 2-1, dupa un moment de frustrare maxima pentru Laura.
Pentru mine, nu mai zic.
Laura EYC 2015

Razvan Nitu da 4 santuri consecutive la Europene si se uita la mine cu o privire contrariata: Ce fac?

Arbanas- Orlanda ies ultimii la dublu la mondialele 2014, fiind batuti de pakistanezi, care jucau drept, cu bile de plastic.
Imi venea sa-i omor!
Arbi era la cura de slabire in trimpul mondialului, de era sa lesine pe pista, iar David era ca deobicei. Pe atunci inca spera sa-l salveze maica-sa.

Ca sa sintetizez: de aia au antrenorii parul alb! Mai ales cei de juniori!

Lot juniori EYC 2017

Si o concluzie: rezultatele sunt 99,99% ale jucatorilor.
Antrenorii sunt fericiti daca pot dezvolta potentialul jucatorilor talentati.
E usor sa fii antrenor bun cu jucatori buni si aproape imposibil cu jucatori fara calitati.
Cam asta e cruzimea conditiei de antrenor.

Fericirea maxima ca antrenor am avut-o in 2016, cand am fost ales prin consens selectionerul nationalei masculine.

La EMC 2016  Romania a dat cea mai mare medie din istoria ei, in primul joc de la echipe reusind sa fie cea mai buna echipa din Europa!
La sfarsitul turneului erau doi jucatori care ma considerau un om de nimic.

Fericire si frustrare. Simultan!

Am avut toate functiile posibile prin bowling, dar am ajuns la o concluzie amara: deseori sunt singur impotriva tuturor. Si mai sunt si scandalagiu, prefer sa pun o bomba, decat sa fiu diplomat.
Asa ca nu mai vreau functii, sunt altii mai buni decat mine.

Dar am avut cateva visuri, care mi s-au indeplinit:

- am dorit un turneu international in Romania, pe care era sa-l fac pe banii mei, in Funland, in 2010, ca erau cam singurii cu masina de uns performanta.
L-am starnit pe M. Ionescu, si-a luat masina de uns si a facut turneul la IDM (aveau si ei niste planuri, de multa vreme, dar in adormire).
Asta a generat cursa inarmarii cu masini de uns performante: Cernavoda, Lake View, Oxygen, Septimia, Miercurea Ciuc samd

- din 2009 mi-am dorit o federatie separata de bowling. Au incercat mai multi: Florian Popescu, Mihai Popescu, Dorel Bucurescu samd. Si eu am esuat de 2 ori. Dar acum o avem!

-1.000 de jucatori legitimati- to be done!

Acum sunt fericit ca a iesit Federatia si ca Feliu Cezar a jucat extraordinar la IBIBO.
Si frustrat ca mi-a zis ieri un newcomer (Popav) ca toti elevii mei fac 150 si ca nu sunt in stare nici sa-i invat sa inchida decarul.

To be continued!

6 comentarii:

  1. Salut Vali!...felicitari pentru cei 10 ani de bowling...ai grija sa nu scrie vreunul de tine in viitor precum ai scris tu de "Chinezu"!
    PS. nu te supara ca elevii tai nu stiu sa inchida decarul...multi nu stiu!!
    ANONIM BILA SPARE.

    RăspundețiȘtergere
  2. roata se invarteste, cei pe care ii supar eu acum vor duce sportul mai departe. Sper!
    ca si cei pe care nu-i supar asa tare...

    RăspundețiȘtergere
  3. Contestat sau apreciat, esti printre putinii care nu dau doar din gura... cu defecte si calitati, bowling-ul nostru este mult mai bogat avandu-te pe tine. Felicitari!! Un anonim in pauza de bowling :(

    RăspundețiȘtergere
  4. Ai o INIMĂ mare VALI,ce ce face ca " gura ta mare" sa te faca la fel de inimos. LA MULTI ANI!!!! MIKE

    RăspundețiȘtergere
  5. Felicitari pentru primul deceniu Vali, recunosc, mai in barba, mai in soapta, dar si eu te-am "blagoslovit" pe-alocuri :), iarta-ma pentru asta.
    Cu toate ca nu am reusit sa fac ce-mi recomandai, sfaturile tale m-au ajutat sa inteleg capabilitatile mele, lucru pentru care-ti multumesc!
    Iti doresc sa ai succes in continuare si sa nu te schimbi (prea mult) ca ne-am plictisi fara bombele tale!

    Spor la antrenat, invartit si "innodat" itele bowlingului din Romania,
    Imi

    RăspundețiȘtergere
  6. Hosanna
    Hey Sanna Sanna Sanna Hosanna
    Hey Sanna Hosanna
    Hey VP, VP won't you smile at me?
    Sanna Hosanna
    Hey Superstar!

    Chiar dacă nu mai pot juca, măcar mă uit la bowling... datorită ție

    Ciprian

    RăspundețiȘtergere