vineri, 5 august 2011

Avataruri de antrenor

in momentul de fata am elevi intre 7 si 57 de ani, pe toata plaja de aspiratii si skill-uri.
va impartasesc cateva dintre experientele mele, cu scuze pentru cei care poate nu ar dori sa relatez despre ei public.

am constatat ca, in mod evident, varsta este un factor major in progresul jucatorilor.

- sub 10 ani joaca este de baza

- intre si 10-14 ani acumuleaza experienta si indemanari intr-un mod proportional cu talentul

- 15-25 si peste - sunt capabili sa invete extraordinar de repede lucruri sofisticate.

- pana spre 35- 40 de ani se pastreaza o capacitate de invatare rapida, care poate fi mult diferita de la persoana la persoana, in functie de trecutul sportiv si de talentul nativ.

- oamenii cu minti bune, ambitii mari, vointa si trecut sportiv pot invata practic la orice varsta, dar procesul dureaza mai mult si e mai spinos.

aici cunosc doua cazuri exceptionale: Eugenia Dumitrascu si Ion Grecu, care s-au apucat de bowling la 52 de ani!

cu Eugenia am mai lucrat si la mondialele din 2009, are o determinare absolut fantastica, desi limitarile fizice sunt absolut vizibile.

cu Ion Grecu am luat contact alaltaieri in IDM si am putut sa-i observ un pic tehnica, care a evoluat vizibil anul acesta.

ne-am facut o mica demonstratie reciproca, eu am facut o mica analiza tehnica si i-am sugerat 2 tehnici de corectare, iar el mi-a demonstrat 2 modalitati diferite de crestere a vitezei.

nu prea stiu in Romania pe cineva care poate sa-si mareasca viteza fie prin lungirea pasilor si marirea tempo-ului, fie prin scurtarea power-step-ului si accelerarea bratului la release.
profesionistii le cam folosesc pe amandoua, uneori simultan, a doua avand nevoie de calibrare interioara - "la simt"

si la el limitarile fizice sunt o mare problema.

Andreea Vintila este unul dintre cel mai dificile cazuri, fiind renumita pentru balansul aproape inexistent, executat cu cotul indoit, viteza mica si release full roller.

dupa ce i-am maximizat lovitura pana pe la 180 media pe ungeri usoare, era evident ca am terminat potentialul loviturii.

nu reusisem sa schimb prea multe, fiind relativ training-resistant (adica incapatanata, mai mult involuntar...)

break-through-ul a venit cand a invatat sa lucreze fluid cu mana stanga si cu umerii.

la sfarsitul antrenamentului topaia prin sala cu pasul strengarului, dar cu bratele in contratimp, balanganindu-se pe langa corp, strigand "balans liber- balans liber"!!!

a doua zi m-a sunat sa-mi spuna ca lega serii de cate 5-6 strikeuri pe house, dand tare!

asta m-a ajutat sa dezvolt o tehnica originala de exersare a balansului liber, care da rezultate fantastice.

pe Dan Gota caut sa-l scot din groapa de potential de circa un an.
din pacate nu ne-am intalnit decat de vreo 5-6 ori de atunci.
in plus, doar de curand viziunea mea s-a limpezit intr-atat incat sa gasesc si modul rapid de a rezolva lucruri care altadata pareau aproape inabordabile.

dupa doua sedinte in care am corectat pozitia la linie si swingul, a sarit cu scorurile intr-o zona cu peste 10 puncte mai mare decat recordurile lui personale, apropiindu-se de 220 media pe house.
lovitura lui arata extraordinar de elegant acum, fluida si foarte bine aliniata.
are o vointa imensa.

Cristi Calagiu e un caz deosebit.
la fel ca si Dan, e foarte hotarat sa imbunatateasca, dar la fel ca si Dan, e foarte de greu de schimbat.

e extraordinar de musculos si de hotarat si e aproape imposibil sa-l convingi sa nu se aplece si sa nu traga de bila.
daca nu le face, spune ca nu simte nimic...
dupa cateva zile si 7 ore (!!!) de antrenament am reusit sa gasesc modalitatea potrivita prin care sa ajunga bine la linie, intr-un mod care sa-i aduca satisfactie si sa nu influenteze semnificativ precizia.
reuseste acum sa inchida spare-ul cu precizie aproape 100% si are un release foarte bun, din spatele bilei, nu mai baga umarul sub corp.

similar si Mircea Stroescu, pe care l-am luat de la 0.
dupa circa un an in care ne-am intalnit cam o data pe luna, desi dadea cateodata si medii de 220 pe house- la antrenamente, in concurs pe ungeri sport nu trecea de 170, datorita tehnicii musculare si deplasarii prea joase si prea rapide.

dupa o sesiune de antrenamente, in care am insistat dincolo de limita rezonabilului sa lase swingul liber, s-a intamplat miracolul!

e drept ca m-am rugat in genunchi de el s-o faca, dar acum a inceput sa-i placa sa se lase in voia bilei.
inchide tot si da o gramada de strikeuri.
daca o tine asa, o sa ma auziti de el...

Dan Stefan si Cristi Popescu sunt cazuri exceptionale. dupa 1, respectiv 2 sedinte de modificare substantiala a loviturii, au avut un salt incredibil, cu cate 6 jocuri consecutive peste 200...
Cristi e sarit bine de 40 de ani, dar inteligenta face mereu diferenta in sus.

Catalin Predescu e la categoria quick-fix, deoarece avea o tehnica buna si pana acum, dar timingul cu stop and go pe pasul 3, ii crea probleme la linie.
deasemenea release-ul prin dreapta bilei.
dupa circa o ora de sfaturi prietenesti, fiind prins cu altele, arata absolut impecabil, timing fluid si release din spatele bilei.

Razvan Nitu e "perla coroanei", momentan.

avea timing late, smucea de umar, frana si accelera bila si era mort sa bage mana sub ea s-o invarta (ca atunci cand dai cu 2 degete cu bile de sala).
iar bila era la vreo 10-15 cm de glezna.

odata ce a intrat in zona de control cu timingul si cu swingul, odata ce a ajuns langa picior la linie (da, Razvan ajunge cu bila langa picior!) si a reusit sa ramana in spatele bilei, s-a petrecut ceve iesit din comun: pe langa faptul ca pe house da aproape numai strikeuri, inchide absolut tot, tare si drept(!!!), iar pe ungere plata a dat 208 media!!!

la 15 ani!

rezultatele de la turneele saptamanale pe ungeri sport nu sunt deloc o intamplare...

inutil sa va spun ca e de o inteligenta sclipitoare!

si-a rezolvat si partea depresiva acum, odata cu rezolvarea problemelor tehnice.

cred si eu!

si ceilalti juniori au potential enorm, Arbanas fiind unul dintre ei, in ciuda rezervelor mele initiale.
si el a sarit instantaneu de 200 pe plat, dupa ce i-am aratat trasa si i-am schimbat bila.

la categoria juniori as putea sa-l bag pe si Ioan Ionescu (!), care reuseste acum sa dea fara rotatie la spare, sa puna bila jos si sa nu mai arunce cu ea prea tare, care a inceput sa inteleaga ca uneori controlul si uniformitatea loviturii sunt absolut necesare.
asta nu inseamna ca nu ne certam groaznic cel putin o data la 2 zile.

dar a progresat de la 170-180 media pe house si replici de genul: " asta nu e ungere pentru profesionisti (house-ul)", la scoruri peste 220 media si intelegerea faptului ca pe house poti avea 3 ungeri intr-una, in functie de ce zona a pistei joci.

referitor la bile, am gasit prin toate salile bile teribil de nepotrivit gaurite.
marii majoritati am reusit sa le recomand gauriri foarte bune si lay-out-uri corespunzatoare, dar pentru cei cu maini elastice, care-si pot lungi enorm spanul, gasirea unei gauriri potrivite tine de arta si de hazard, nu mai e o stiinta chiar exacta.

ca o concluzie, antrenamentul nu duce la coborarea, nici macar temporara a scorurilor, ci la cresterea lor.
asta e si motivul pentru care ne antrenam.
exceptia e in momentul trecerii de la lovitura pe drept la cea cu rotatie.

iar americanii au o filosofie foarte pragmatica: o tehnica e buna daca da rezultate in 3-5 lovituri!!!!

va dati seama ca n-am dormit doua nopti tot cautand solutii pentru Calagiu.

Stephen Padilla, instructorul meu de la Silver, spunea ca a avut un caz la care s-a gandit 7 luni pina a gasit solutia potrivita.

e greu sa fii antrenor, dar asta le face viata foarte usoara elevilor tai.

nimic despre lotul de fete, astept sa ne intoarcem de la mondiale, apoi tragem concluziile.

7 comentarii:

  1. la spear mi am si schimbat gaurirea ( din teapuri ) in " mai pe spate " unghiul degetului mare si in primul rind asta m a ajutat... iar marele cistig la prima bila a fost ca am lasat bila sa lucreze....de fapt am inteles cind nu o las sa o faca...( si asta incepind de la turneele din IDM cu spearul...
    intri intr o mica capcana: skill ul se prinde prin mici revelatii, iar revelatiile nu sunt decit personale...deci orice elev sau orice experiment de genul celui pe care l am avut noi nu are cum sa fie vazut decit prin prisma jucatorului....ca si rejultat al indemanarii. ca rezultat al antrenorului aproape ca nu exista (vizibil). poti marturisi din avatarurile tale ca antrenor la modul : am avut revelatia cum ca asta ar fi solutia pentru cutare problema a elevului meu" nicidecum " i-am indreptat cotul dupa o ora de antrenament" caci nu TU i l ai indreptat, ci el prin lucrul in doi, iar tu ai avut propria evolutie si propriile revelatii alaturi de el, si atit. iti inteleg bucuria pe care vrei sa ne o impartasesti, in ceea ce priveste evolutia celor cu care intri in contact in tipul acesta de relatie, dar ai grija, te rog, la masura cu care TE masori :)
    ioioact

    RăspundețiȘtergere
  2. pai si cine a zis ca eu am facut aia si ailalta?
    eu am spus ce s-a intamplat, am provocat oamenii sa-si cunoasca corpul, senzatiile lui si cam ce ar avea de facut la modul cel mai simplu si elementar cu putinta.

    restul sunt ei insisi.
    cam 95%...
    asa ca, poate 1% din cei 5% care nu esti tu insuti, sunt eu.
    adica 0.05%.
    infim, carevasazica.

    eu sunt doar catalizatorul
    sau muzul!

    iar daca crezi ca doar revelatiile personale sunt importante in bowling, aici te inseli.

    trebuie intai sa respecti niste pricipii elementare de fizica - sa lasi swingul liber intre push-out si release, sa-i pastrezi directia cat mai aproape de ochi atat in fata cat si in spate, sa pui bila cat mai aproape de picior, atat pe orizontala, cat si pe verticala, sa nu tragi de bila decat cel mult in momentul de mai sus, sa nu dai cu rotatie la spare, decat cand este absoluta nevoie si in niciun caz la izolate samd.

    dupa ce rezolvi toate lucrurile elementare de mai sus, poti sa incepi sa transformi bowlingul in arta.

    dar la tine lucrurile au inceput oarecum cu sfarsitul...

    RăspundețiȘtergere
  3. fiecare cu drumul lui, baby. fiecare cu drumul lui. eu nu ti am comentat in nici un fel calea. dar daca vrei o fac. si o fac si comparativ. dar nu cred ca vrei.
    oricum, faptul ca ai raspuns cu un atac subtire la ficat :) imi spune ca am avut dreptate: ti au murit laudatorii :)) scopul?!... -antrenor oficial al echipei nationale de baieti. domnu' grecu!!! vrem cariera. foarte bine, dar nu improshca cu PR ieftin, ca miroase din avion. cind aproape ca ii luai apararea d lui grecu in chestiunea "participarea la echipa natzionala ca jucator" am crezut ca ai un scop pentru progresul bowlingului. se vede ca m am inselat. era nu doar o afacere si de familie.... ci si dorinta de galonare a diplomelor de antrenor.
    dar sa lasam malitiile si sa vedem ce ai comentat tu la mine...
    ca am inceput cu sfirsitul. deci am inceput, GRESIT, cu invatarea prin revelatii. pai si mersul si articularea cuvintului, si ORICE !!!! se invata asa. crezi ca andreea topaia de nebuna prin sala??! nu. avusese bucuria unui rezultat obtinut prin acceptarea si revelarea unei legi, cum spui tu, simple de fizica. si se bucura de nu mai putea pentru ca nu i mai era frica sa o aplice, ba dimpotriva...prinsese aripi. vezi ca ti contrazici si manifestul. calea asta a mea este una prin care eu am redescoperit pas cu pas, ca si tine, aproape singur, acese legi ale fizicii. cum a ajuns asta la fiecare e o alta discutie decit avalansa de PR pe care ti ai stirnit o.

    RăspundețiȘtergere
  4. din dex: REVELÁȚIE, revelații, s. f. Dezvăluire, descoperire (neașteptată) a unui fenomen neobservat, a unui adevăr ascuns; p. ext. lucru revelat. ...

    RăspundețiȘtergere
  5. m-a intrebat dl. Grecu daca ma intereseaza si nu ma intereseaza postul de antrenor la baieti.
    scopul pricnipal pentru ceea ce fac e destuparea unor minti si progresul tuturor jucatorilor romani.
    dar pentru unii e un scop prea subtil...

    RăspundețiȘtergere
  6. Daca nu aveazti site ul asta, probabil k pana la urma va intalneatzi saptamanal in ring de box.Asa... va mai certatzi cand va intalnitzi si va mai racoritzi pe site ,in timpii indermediari dintre intalnirile face to face .La un moment, dat tot pe site ii rekomandai lui Ioan un control prin anumite locuri.Babyyyy,n-ar strica sa mergetzi sholder by sholder(shold langa shold)!! da' sa intratzi pe rand k va batetzi pe acolo si va premiaza aia cu nishte camashi specifice.

    Cu cel mai al dreaq respect
    Fane tiptil's Father

    RăspundețiȘtergere
  7. love :) mi am luat medicatia :) ioio

    RăspundețiȘtergere