sâmbătă, 30 iulie 2011

Un manifest postmodernist

marea majoritate a primei generatii de jucatori romani care a invatat bowling "ca la carte" a invatat sa mearga drept, sa tina umerii drepti, sa tina soldurile drepte, mana stanga orizontala si dreapta, sa nu se aplece samd

ne uitam la televizor si pe YouTube si constatam ca astfel de jucatori sunt tot mai rari in zilele nostre si, precum elefantii africani, sunt in curs de disparitie.

aia pe care ii vedem merg in zig-zag, isi rotesc umerii, isi rotesc soldurile, isi plimba mana stanga in fata si in spate, in sus si-n jos, intr-un mod foarte amplu, se apleaca serios samd.

oare ce se intampla?

ce ar trebui sa intelegem, noi care am invatat intr-un fel si vedem lucrurile in altul?

eeee!!!!

aia sunt jucatori profesionisti, nu trebuie sa facem ca ei...

zau?

prin toate salile din strainatate prin care am fost, toti copii joaca ca aia de pe YouTube, nu ca aia din tineretile noastre.
si copii de 7-10 ani sigur nu sunt profesionisti.

ce se intampla?

se intampla ca jocul a progresat si incepe sa se profesionalizeze, iar tehnicile au evoluat.
asta se intampla de mai mult de zece ani, deja.

au evoluat de la corpul care dirijeaza bila, la bila care dirijeaza corpul.

bila mea care cade liber in fata m-ar lovi in mod normal peste picior dupa push-out, asa ca eu ma dau frumos si politicos la o parte, pasind un pic in lateral, ca sa treaca Maria-Sa, bila.

daca bila o ia in spate, eu ma supun, lasandu-mi umarul in voia ei, sa-l traga dupa ea in spate. chiar o ajut un pic, aplecandu-ma cu mana si umarul stang in fata, ca Doamna Bila sa-si atinga aspiratiile de inaltime (toate doamnele vor in high-society!).

iar cand vine in fata, cu energia data de aerul tare al inaltimilor, eu o las dragutz in pace, vin frumos cu piciorul pe langa dansa, revenind pe lateral, dupa ce-i facusem loc la plecare.

umarul, la fel de atent si galanton, se inmoaie de placere si cade, apoi o insoteste pe traiectoria ei catre popice, rotindu-se la loc in fata si chiar ducandu-se dupa Dansa, lasand umarul stang in urma, mut de uimire la linie.

manierele mele nu sunt chiar nobile, fiindca, atunci cand ma paraseste, ii trag una sanatoasa peste fund, sa se duca invartindu-se.

cam asa arata bowlingul post-modern...

nu mai e drept, e aplecat!

iar eu asta practic si predic.

eu nu continui munca modernista a predecesorilor mei, ci o fac pe cea post- modernista a contemporanilor mei.

eu nu folosesc munca altora ca sa ma laud cu a lor, ci "stric" si transform tot ce au facut ei.

eu nu ma bazez pe repetitii monstruoase, mecanice si inexplicabile, ci ma bazez pe senzatii si inteligenta.

repetitii trebuie sa faci oricum, dar una e sa intelegi si sa simti ce ai de facut, si alta e sa sa fii un robot amorf si obedient.

sunt continuatorul lor, cum ar fi Picasso urmasul lui Rubens.

nicio legatura, carevasazica.

eu incerc sa le explic elevilor mei ca trebuie sa se concentreze ca totul sa fie relaxat si natural.
in plus, bila e stapana lor si nu invers.

asta pana la palma obscena peste fund.

ca si release-ul s-a schimbat, energia e livrata pe orizontala, din spatele bilei, nu pe verticala.

asa ca nu mai ridicati mainile la ceruri, ca sa invartiti bila, incercati s-o invartiti inspre popice, ca mana se ridica oricum singura, ca sa salute cerul: "Bine ai venit, bowling modern!"

jucatorii romani te saluta!

asta ma ajuta pe mine personal sa am o fiica zambareata, care nu mai stie ce e ala sange pe degete, care uita de skin-patch-ul care nu i-a lipsit niciodata de pe maini.

asta o ajuta pe fiica mea sa aiba reactie in bila, fiindca release-ul e din spatele ei, iar mana e ferma, dar relaxata.

asta o ajuta pe Maria Ursu sa nu mai foloseasca manusa, dupa ce a jucat DOAR cu manusa.
asta o ajuta sa inteleaga ca si ea e capabila sa-si regleze viteza si rotatia fara sa utilizeze un tabel de logaritmi, ci doar intuitia.

si asta ajuta o gramada de oamenii sa zambeasca fericiti pe pista...

e tot ce-mi doresc!

8 comentarii:

  1. pacat ca nu am obtiunea de like...deci thumb up...;)

    RăspundețiȘtergere
  2. Subscriu intru totul la manifestul prezentat mai sus, cu doua observatii:
    1 - pt jucatorii in varsta nu se pot aplica regulile prezentate(mai ales datorita carentelor fizice datorate varstei);
    2 - pt toti jucatorii miscarea respectiva necesita realinierea intregului corp la linia de fault, de aici si lipsa de precizie care se va manifesta cu siguranta.

    Cu stima, Ion Grecu

    RăspundețiȘtergere
  3. imi pare rau sa va dezamagesc, dar realinierea o face bila, datorita inertiei, si e singura metoda prin care nu ai eroare pe directia de aruncare.

    corpul nu face decat sa asculte de bila.
    erori apar cand se trage de bila, indiferent cum se face aproprierea la linie.

    in momentul aruncarii umarul se afla in pozitie usor deschisa (umarul drept in spatele celui stang), iar dupa aruncare invers, dreptul il poate depasi pe stangul. uneori dreptul ramane definitiv in spate- la aruncarile din interior.

    desi pare de bun simt, in momentul aruncarii umerii nu sunt paraleli cu linia de fault (sau aliniati). singura aliniere prezenta este a bilei pe directia de aruncare.

    este una dintre greselile elementare pe care le poti face la examentul teoretic la cursul coaching USBC, silver level.

    acest lucru s-a constatat prin studii video cu camere de mare viteza.

    iar in ceea ce priveste jucatorii in varsta, depinde de conditia fizica si aptitudini, dar acesta este miscarea care solicita cel mai putin articulatiile si coloana, deoarece lasa corpul fluid si nu-l blocheaza intr-o pozitie rigida si statica.

    la varstele inaintate, amplitudinea miscarilor este redusa, dar ea exista, cea mai proasta solutie este blocarea umerilor si soldurilor in pozitii paralele cu linia de fault.

    pot documenta oricand ce sustin si orice medic sportiv va va spune acelasi lucru, ca este corect sa lasi corpul sa lucreze, decat sa-l rigidizezi, nu exista niciun fel de aruncare care sa se faca cu corpul rigid.

    afectiunile de coloana aduc, desigur, numeroase limitari miscarilor, fiind contraindicat bowlingul pentru marea majoritate a afectiunilor grave de coloana.

    am luat la intamplare un video pentru vizulizare- campionul la veterani al PBA in 2010- Wayne Webb -53 de ani http://www.youtube.com/watch?v=vXFnRoKDVL8

    uneori cultura "orala" poate face mult rau, de aceea m-am dus sa invat de la cei care sunt numarul 1 in lume.

    RăspundețiȘtergere
  4. Si eu sunt de acord cu tine in mare parte, dar in ceea ce ma priveste, indiferent ca este old school sau new, daca nu era Takis si daca nu faceam antrenamentele cu el probabil ca azi nu stiam sa fac corect primul pas, aruncarea de la linie, etc., si nu sunt sigura ca as fi inteles ce-mi spui !
    Tocmai de aceea tin sa-i multumesc lui si Andreei pt asta.
    Am ales sa ma antrenez cu tine acum, pt ca nu stiu sa ma corectez singura, si aveam mare nevoie de cineva care sa stea permanent in spatele meu, ceea ce sunt convinsa ca ma va ajuta.
    Maria Ursu

    RăspundețiȘtergere
  5. lovitura ta s a schimbat ff mult de la antrenamentele cu vali. ce e drept, grecul acesta cu aura de rafinat intelectual a invatat si s a autoinvatat, dar pina la un punct. mai departe el o fi stiind ceva din "scoala noua", dar nu crede ca fiind necesar un pas inainte in bowlingul romanesc. e bine sa stim ca mai mult nu putem.
    pai nu ai cum sa poti mai mult daca nu te lasi sa iti vina mai multa, asta in special de la tine insuti, din ce ai ca instrumente. si un instrument pe care il neaga ca existent scoala veche este organicul, increderea ca stie corpul tau mai bine decit stii tu. asta e diferenta si intre actorii romani. unii se folosesc exclusiv de mijloace ( o voce mai nu stiu cum, un mers sau o rasucire teatrala...ca sa nu zicem desueta in zilele noastre ) iar altii traiesc normal in continuare si se arunca in cusca cu leii flamanzi ai demonilor personali, pe care fiecare dintre noi ii are intru citva. iti trebuie ceva curaj sa lasi bila sa ti dicteze miscarea, ca apoi, ca intr un dans tango sa i raspunzi cu un impuls pleznit pe care tot organic il lasi sa se manifeste, ca un dialog al simturilor. bine inteles ca cineva trebuie sa si invete textul, dar si asta se poate invata organic, pe imagini si senzatii...e ceace se numeste logica senzoriala care intrece ca si efect logica marematica si o completeaza cu succes pe cea a psihicului...
    ioioact

    RăspundețiȘtergere
  6. chapeau! foarte interesanta perspectiva si scriitura...

    RăspundețiȘtergere
  7. Ioane, scuza-ma, dar nu toti sunt talentati ca tine! Si destepti! Si atotstiutori si cunoscatori la oameni!
    Este adevarat ca lovitura e diferita pt ca incerc sa eliberez langa picior.
    Ce am vrut eu sa spun mai sus era ca inainte sa valsezi trebuie sa inveti pasii, dupa care incepi sa dansezi si abea dupa ceva timp si munca poti afirma ca valsezi(adica sa plutesti in ritmul muzicii)!!!
    Acum 2 ani cu siguranta n-as fi fost in stare sa fac ce fac acum.
    Asta este, unii invata mai repede, altii mai incet.
    Multumesc lui Takis ca a avut rabdare sa ma invete, asa cum a stiut el, sau cum a vrut.
    Si cu asta am incheiat acest subiect si chiar am rugamintea daca se poate sa lasam lucrurile asa cum sunt. Multumesc
    Maria

    RăspundețiȘtergere
  8. nu tu esti subiectul. nu te supara...pls. ci lovitura ta ca exemplu. asa a picat. si eu ii multumesc lui takis ca m a sfatuit acum 2-3 ani sa joc cu bile de 16... ca sa nu mai smucesc...si uita te la mine ca nu mai smucesc asa de tare de vreo luna de cind am inteles niste " chestii " in schimb am niste dureri prin anumite locuri de nu ti pot descrie... si asta se "datoreaza" si tipului de gindire corectionist-impusa pe care il poseda dl takis. facem totul ca lovitura sa nu poata fi executata decit "asa" , chiar daca ii luxam degetul elevului sau ii tocim articulatiile. pina la urma invata el cum e corect...adik strunim calul cu biciu' nu cu morcovel. dar cu caii de pur singe ce faci? le rupi oasele? ca sa se ridice in doua picioare? sau le dai un morcov pe la nas cit mai sus? sus pina zboara..:)

    RăspundețiȘtergere