vineri, 24 februarie 2012

Bowlingul romanesc - criza de sistem

din experienta mea  la "varf " am ajuns la urmatoarea concluzie, referitoare la bowlingul din Romania:

- este intr-o criza functionala cronica, datorita dezinteresului majoritatii cluburilor si jucatorilor fata de organizarea intr-un sistem eficient, care sa gestioneze bowlingul ca si sport

asta permite, pe de o parte, sa fie acceptata situatia de la conducerea FRPB, unde bowlingul este Cenusareasa, iar pe de alta parte, sa accepte  cam pe oricine dispus sa cheltuie, incredintandu-i "puterea"

Lucru care s-a intamplat in mod repetat, Mihai Popescu si Ion Grecu fiind exemplele.

Cauzele sunt mai multe:

1) lipsa unui numar suficient de jucatori si cluburi implicate

2) lipsa unei comunitati pro-active, dispuse sa investeasca energie si timp.

Este in mare masura o trasatura  a societatii romanesti in ansamblul ei, care doreste "sa i se dea", dar nu doreste sa se implice (eventual pe baza de voluntariat) in slujirea unei cauze comunitare.
de aia romanul nu e ca neamtu' sau ca evreul

3) aversiunea fata de asocieri, mai ales a patronilor si oamenilor "cu greutate".

asta face ca proiectele sa fie individuale si nu prea bine sustinute - au fost proiecte pe viziunea lui Mihai Popescu, Florin Popescu, Vali Piros si Ion Grecu.
niciodata nu au fost proiecte de grup, fiindca oamenii nu vor sa se asocieze.
asta face ca interesele comunitatii sa nu fie prea bine servite.

o sa mai dureze multi ani pana cand or sa inteleaga ca o asociatie a patronilor din bowling e necesara si profitabila.

desi acum unii accepta ideea, se blocheaza la executie- cine, cum, unde etc.

de aceea nici Federatia de Bowling nu s-a concretizat niciodata, DESI EXISTA O HOTARARE A AGA A FRPB, de pe vremea lui Mihai Popescu, prin care bowlingul poate sa-si faca o federatie separata.

adica puteam face o federatie doar pentru bowling, dar nu exista nici interes, nici implicare, nici nimic.
fiindca o federatie presupune o dorinta de "jos in sus", care se transforma in conducere, reglementare si costuri "de sus in jos"

Federatie egal stat!

noi creeam federatia sau statul, care vine dupa aia si ne taxeaza, reglementeaza etc.

lumea nu prea vrea asta, vrea sa ramana in stadiul de feudalism, cu mici voievodate.

4) aversiunea fata de reglementare

cand am creat regulamente precise si le-am si aplicat strict, am avut parte de o reactie violenta de impotrivire, de un reactionarism teribil.

au fost momentele cu :

- cartonasul rosu aratat lui Lucian Iacob, cand am fost repudiat, desi totul era perfect regulamentar

- cearta cu Mihai Ionescu de la play-off-ul 2010 din Miercurea Ciuc, cand i-am pus in vedere ca eu sunt organizator, iar el jucator (in aceea imprejurare, deobicei era invers) si l-am atentionat sa nu le mai dea indicatii tehnicienilor de prin sala ce si cum sa faca,(IDM-ul era nemultumit de conditiile de joc)

- reactiile teribile de frustrare ale lui Ion Grecu in diverse imprejurari - ca la aplicarea  foarte stricta a regulamentului pentru selectie in nationala in 2010 (care nu mai permitea manevre). pana la urma, cu sprijinul  secretarului de atunci al  FRPB-Novac, s-a strecurat in nationala

- amenintarea proferata de fostul si actualul Presedinte de la Competitii, Pavel Viorel, anul trecut, ca-mi rupe picioarele, cand am sesizat ca incalcase regulamentul in favoarea propriului copil (care a castigat titlul regulamentar si pe merit, pana la urma)

- protestele in masa de la finalele nationale din 2009, de la Galati, cand era regula ca nu se inlocuiesc jucatorii in finala, daca sunt absenti.

asta e o regula in toate sporturile, locul in finala ti l-ai castigat, nu mai poate veni nimeni in fata ta , e un loc muncit si meritat.
ultimul caz a fost la Wroclaw, Balan era primul sub linie, 3 jucatori nu s-au prezentat la finala, dar locurile  au ramas libere.

- impunerea juniorilor la echipe, care i-a sacaiat pe toti.
pe nimeni nu intereseza "viitorul" sportului


e interesant ca regulamentele "mele" nu au fost inlocuite cu altele, cu alt continut, ci au fost abandonate.
vezi clasamentul jucatorului anului, vezi cazul lotului de juniori, a carui componenta a fost decisa prin vointa lui Ion Grecu, fara nicio baza regulamentara etc
nu exista nici macar regula scrisa ca" selectionerul face ce vrea el" (Minima moralia)


Solutia crizei?

spuneti-o voi!

7 comentarii:

  1. Solutia nr.1 : sa ne lasi in puii nostrii si sa te duci la auto moto velo.
    o sa ne descurcam si fara tine.
    DIIIIIIII >>>>>> GO PLANET >>>>>>>>>>>>>>> EXIT

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna seara.
    Nu mi am permis sa intervin deoarece gandurile mele,proiectele mele sunt paralele cu ale FRPB.Eu ca si alti colegi de ai mei,investitori as putea spune,cheltui bani frumosi.Pentru ca vreau.Cand nu o sa mai vreau o sa ma duc la cum spune bunul meu prieten?Auto moto velo...
    O sa trec si pe acolo.Dar Vali draga,tu ce vrei sa faci in sportul asta?
    Eu te respect pentru ca ai talent,ai vointa ai inteligenta necesara sa duci la capat proiectele.
    Dar omule traiesti in Romania,si aici cine plateste asculta ce muzica vrea.
    Tu crezi ca am intrat in bowling sa castig?Doamne...NUUUUUUUUUUUUU!
    MA simt onorat sa joc alaturi de Nume ale sportului...Domnul Simut,Catalin Gheorghe,Romeo Gagenoiu,Marius Piticariu si sa nu se supere ceilalti onorabili competitori ai celor de mai sus ca nu le-am amintit numele,dar suntem simpli,mult prea simpli.
    Ma uitam pe un clasament al anului 2011 http://bowlingdigital.eu/bowl/bld/2/277 si sincer am ramas consternat de insuficienta prezentei romanilor in acest top.
    Si tu stii de ce...Dar deocamdata cu tot respectul singurul investitor adevarat este domnul Ion Grecu.Si dansul ,si numai dansul stie cate mii,zeci de mii de euro a investit in acest sport,mai bine sau mai prost consiliat.
    Eu de aici din ultimul rand poate al bowlingului inclin sa cred ca daca voi,voi toti v-ati da mana,lucrurile ar sta altfel.Iar un manager neutru,un scouter de talente dedicat,o echipa de bowleri unita ar ridica nivelul,ar desena alte targeturi poate greu de atins.
    Deocamdata confundam valoarea cu nonvaloarea,si nu avem repere.
    Scuze m-am inclus ca un badaran.Aveti repere dar acelea sunt desuete,altele decat trendul european tinde..
    Insasi campionatul este organizat intr un sistem in care fiecare isi doreste sa bata Elcomexul si Oxygenul sau cum s-o numi.Dar oare acesta este numitorul comun al unui iubitor de bowling?
    Eu imi doresc mai multa popularizare.Mai mult promo pentru sportul asta.Stii pe cineva specializat in promovarea media a acestui sport.Sunt sigur ca da.
    Si atunci?Crezi ca Vali Fatu,sau domnul Ion Grecu sau chiar si tu nu ve ti vrea poate intr o zi ca pe sport.ro sa fiti televizati intr un meci fie el si de campionat?Sigur ca da.
    Si noi toti vom avea de castigat.
    Insa aceasta este meseria altora.Poate a mea,poate a lui Catalin Gheorghe un perfect promotor,poate a lUi MArius Piticariu...Cine stie...
    Insa banii dragul meu se fabrica greu,si se cheltuie si mai greu cand ii dai din propriul buzunar.Iar respectul meu fata de dumneata nu mi l ia nimeni.Dar lasa ma sa l respect si pe domnul Grecu in aceeasi masura in care isi permite sa cheltuie din propriul buzunar bani seriosi cu acesti copiii minunati.Si chiar daca pierd pentru ei experienta aceasta este unica.Au sa invete asa cum si tu ai invatat din esecuri.Ca noi toti.Eu nu vreau sa pleci din bowling.Esti un rau necesar.Esti un echilibru care trebuie luat in seama.Dar trebuie sa convietuiesti in acelasi acvariu cu rapitori.Si nu iti va fi greu.
    Imi cer scuze ca ma introduc asa,din lumea mea de amatori din care nu ies,dar si noi cei care bagam bani in sportul asta putem sa fim echidistanti,echilibrati dar mai ales spectatori la spectacolul adevarat pe care domniile voastre il dau in fiecare duminica acolo pe pistele de bowling.
    Si nu in ultimul rand sa mi cer cu umilinta scuze fata de cei carora le am scris numele chiar daca laudativ fara sa le cer permisiunea.
    Eu vreau sa traiti,sa traim toti in aceasta lume.M-am saturat de loje si staluri,vreau un stadion in care sa stam toti in interesul adevarat al bowlingului.
    Cu consideratia care o port tuturor celor implicati ma retrag in lumea mea a celui care observa si arareori isi da cu parerea,
    Teo Aprozeanu - Sniper Team Bowling

    RăspundețiȘtergere
  3. sa-mi explici partea cu "esti un rau necesar", ca n-o inteleg prea bine.
    cand iti antrenam baiatul, viziunea ta trebuie sa fi fost alta.

    si poate ne explici cum poate Teo Aprozeanu organiza o competitie pe "persoana fizica" care se numeste "Cupa Romaniei".
    asta apropo de proiecte "paralele" cu FRPB-ul.

    clasamentul in care te-ai uitat e un clasament al turului EBT, nu e un clasament al "valorii".
    participarea la el e o decizie economica, in primul rand.
    acolo sunt 580 de jucatori din 130.000 in Europa(exceptand ca sunt si multi americani printre ei)
    procentul e infim.

    iar noi avem 4 din circa 120 de jucatori activi(masculin), cam de 6-7 ori peste medie.
    daca vrei sa apari acolo, te duci la un "satelit" din EBT, cum au fost cei 3 la Wroclaw si gata, ai aparut.
    in 2012 avem deja 3.
    au dat cate 1000 de euro de caciula si sunt in top.

    iar departajarea valoare/nonvaloare e foarte simpla - te uiti pe rezultatele internationale.
    si o sa vezi ca avem un jucator de valoare - Luminita Farkas, si mai multi jucatori medii.
    ca echipa nationala, cel mai bun loc l-am avut in 2009, la Europene - 17.
    ce pretentii poti sa ai cu atat de putini jucatori?

    ia rezultatele pot apare NUMAI daca cresti numarul de copii si tineri,

    si este ingrijorator ca si selectia lor se face ca la adulti- "astia imi plac mie!"
    "de Orlanda nu stiam, daca ma suna se rezolva"(cum?)
    "nici nu voiam sa trimit juniorii, dar m-a sunat Dragos sa ma roage"
    "nu au antrenor cu ei, ci insotitor, sau sef de delegatie, nu e antrenor, ca daca voiam sa trimit antrenor, gaseam eu pe cineva"

    iar de Lacatusu nici nu se vorbeste, ca asta nu face scandal...

    asta e riscul cand un intreg sport depinde de un singur om azi ii trimit, daca am chef, maine nu.
    ii trimit cu antrenor sau nu, depinde cum ma gandesc.
    ma lamentez ca "de ce sa platesc eu 600 de euro" pentru avionul Luminitei Farkas, care urma sa obtina cel mai important rezultat international romanesc etc etc

    cum ti-ar fi placut ca la rugby TOATA activitatea sa depinda de un Copos, sau de un Becali?

    eeee?
    iti poti inchipui asa ceva?

    RăspundețiȘtergere
  4. Vorbeste "lupul moralist"...

    -cel care mi-a urat sa raman fara mana cu care am votat impotriva lui si din cauza caruia nu a mai fost presedintele CCB... fara sa tina cont ca si eu, ca si el, am doi copii de crescut...
    -cel care inaintea votului a incercat sa faca niste "interpretari" ale regulamentului pentru ca sa-si asigure continuitatea la presedentie...
    -cel care, presedinte fiind, a plecat in mijlocul sedintei, fara sa salute sau sa spuna un cuvant celor care erau de fata, lasandu-i paf pe cei prezenti...

    Am doua proverbe sa-ti spun:

    1."Cine este fara de pacat sa arunce primul piatra!"

    Oricum acela NU esti tu.

    2."Prietenul adevarat iarta tot dar nu uita nimic"

    Nu ca as fi prietenul tau, dar...

    Si apropo... ce frumos suna adevarul spus simplu de unii OAMENI. Felicitari domnule Teo...

    Da, sunt eu Lupica... si voi mai face nici un comentariu
    O zi buna tuturor..

    RăspundețiȘtergere
  5. e bine. toata lumea are opinii, nimeni solutii.

    RăspundețiȘtergere
  6. Sunt solutii. Ai putintica rabdare. Nu stiu daca e neaparat realizabila, insa ne putem gandi la ea.

    RăspundețiȘtergere
  7. Stmate Vali!

    Au trecut trei ani de când trăiesc în România, din bowling şi pentru bowling, de aceea a- si vrea să reacţionez la cele scrise de tine în calitate de „Outsider”. De obicei nu reacţionez la cele scrise pe blog din cauza traducerilor care îmi cauzează greutăţi( dar le urmăresc întotdeauna) am făcut-o o singură dată atunci cînd s-a făcut schimbarea de preşedinte. Discutînd de mai multe ori împreună cred că avem multe opinii comune despre Bowling.
    Cred că Subcomisia de Bowling abordează greşit problemele din următoarele motive:
    Pînă cînd bowlingul nu poate avea federaţia proprie nu se va întîmpla nimic. În Ungaria există federaţie separată pentru popice şi bowling de 15 ani din următoarele motive:
    Fără să discriminăm popicele aceasta este doar un sport, pe cînd bowlingul pe lîngă acesta este şi o distracţie agreată de familia întreagă. Din această cauză popicele nu este dorit şi nu este finanţat de sfera de business.
    Din finanţarea de la stat aceste două categorii nu pot supravieţui împreună, singura soluţie ar fi înfinţarea de federaţii separate. Dar acest lucru cere şi condiţii: mai multe cluburi, mai mulţi jucători legitimaţi etc.
    Dar funcţionarea acesteia nu are nici o şansă dacă la luarea deciziilor se ivesc interese particulare, de grup sau locale.
    Părerea mea este că atîta timp cît arenelor nou construite se pun de către federaţie şi cluburilor mai vechi, condiţii ireale pentru practicarea bowlingului ca sport.( numai maşini Kegel Kustodian şi Brunswick Authority) să se joace numai în condiţii stricte.
    Atîta timp cît se pun aceste condiţii fără nici un sprijin, proprietarii de arene trebuie să fie complet nebuni să sprijine funcţionarea unor sau mai multe echipe sportive. Orice proprietar normal va spune: - Ce nevoie mai am eu de sport în condiţiile în care acesta constă numai din cheltuieli pe cînd ehipele „mari” ( nu prin numărul de sporivi ci prin persoana proprietarilor)decid despre orice se mişcă. Cluburile mai puţini „mari” ( din punct de vedere material) vor juca mai mult pentru distracţie. Atîta timp cît nu există un regulament riguros pentru selecţionarea jucătorilor, pentru stabilirea locurilor de desfăşurare a ale unor competiţii, stabilite dinainte de cel puţin 2 ani şi respectarea cu stricteţe, aceste lucruri nu se vor schimba.
    Prin urmare viitorul va arăta astfel:
     Vor rămîne cîteva cluburi din capitală şi Constanţa
     Vor rămîne în jur de 100 de jucători
     juniori nu există şi nici nu vor fii
    Apropo de juniori: Anul trecut la adunarea generală s-a luat o decizie pe urma căruia cluburile nu mai au obligaţia să legitmeze juniori şi eu am votat pentru că consider că este inutil ca jucătorii pe hîrtie care nu vor participa niciodată la nici o competiţie să impovăreze cluburile cu cheltuieli inutile.Cînd am votat, nici prin cap nu mi-a trecut că acei jucători care întradevăr exxistă, vor pierde orice speranţă de a mai participa la concursuri. Anul trecut au existat concursuri individuale obligatorii, anul acesta nu mai sunt. De ce ? Pentru că actuala selecţionată să nu fie prea încîntată. Dar în aşa fel ce selecţionată vom avea peste 10 ani, dacă nu avem tinere speranţe? Rezultatele vor rămîne la nivelul actual.
    În prezent eu conduc unul din cluburile care are cel mai mulţi sportiv legitimaţi.
    În 2010 am oferit gratuit sala noastră pentru Play-Off..
    În 2010 am înscris o echipă, mai tîrziu încă una în Campionatul Naţional.
    În 300 Bowling Club toate şcolile din oraş şi din înprejurimi aduc copii gratis la ora de sport.
    Dar eu mă număr printre acei „nebuni” care sunt în stare de aşa ceva.
    Faceţi regulamente pe care şi un om normal este capabil să- l urmeze.
    Cu stimă
    Bonifert Gábor

    RăspundețiȘtergere